Retur og reklamasjon

Retur

Du må selv dekke returkostnadene for produkter du kjøper hos oss ved bruk av angrerett og bytte.

Fyll ut skjemaet du finner under. Dette skal så sendes til hjelp@kajakk-fritid.no med emnefelt "Retur ordrenr xxxxxx" hvor xxxxxx erstattes med ditt ordrenummer. Skjemaet skrives også ut og legges ved varen i sendingen.

Varer skal ikke sendes i retur til oss før dette er avtalt med kundeservice.

 

 Retur- og angrerettsskjema

Vi har 60 dagers retturrett for produkter kjøpt fysisk i butikk. For å benytte denne må produktet du returnerer være ubrukt i original emballasje med merkelapper på produktet. Det må fremvises kvittering ved retur. Les mer lenger ned i disse villkårene.

Reklamasjon

Reklamasjon

 

Ingenting er verre enn når et produkt ikke fungerer som forventet og vi ønsker derfor å rydde raskt opp i det. For at vi skal kunne behandle din sak så fort som mulig trenger vi litt informasjon fra deg:

  1. Navn
  2. Ordrenummer
  3. Beskrivelse av problemet
  4. Bilde/video av problemet – NB! Bildet må være godt nok til at vi kan se feilen. Husk derfor å ta bildet i godt nok lys og sørg for at området du tar bilde av er i fokus.

 

Viktig å huske:

  • Reklamasjon dekker produksjonsfeil og ikke normal slitasje eller skader som er selvforskyldt.

Eksempel: Reklamasjon dekker ikke skader på en pedal etter velt, men kan dekke en pedalaksling som brekker uten forvarsel ved normal bruk.

  • Etter en skade har oppstått må du kontakte oss innen rimelig tid og senest 2 måneder etter skaden har oppstått.
  • Normal reklamasjonstid i Norge er 2 år på de fleste ting, eller 5 år på ting som er ment å vare lenger enn 2 år under normal bruk.

 

El-sykkel

Våre elsykler er laget for å vare. Vi tilbyr derfor hele 10 års garanti på ramme* og 5 års reklamasjonsrett på sykkelen som helhet. Dette gjenspeiler vår tillit til produktets holdbarhet. Likevel er en elsykkel satt sammen av deler med svært forskjellig levetid og den tidsbegrensede retten til å reklamere vil derfor variere i lengde etter hvilken del av sykkelen det reklameres på. Visse komponenter som f.eks motor og batteri er mer utsatt for naturlig slitasje, og vil derfor ha en kortere forventet  levetid enn sykkelen som helhet. Disse delene har derfor en generell reklamasjonsrett på 2 år.

 

Husk at riktig vedlikehold og bruk er avgjørende for produktets levetid. Brukerfeil er ikke reklamasjoner. Manglende vedlikehold sammen med feil bruk er blant de vanligste årsakene til at en elsykkel blir ødelagt. Vi anbefaler alltid våre kunder å følge våre vedlikeholds- og brukerveiledning da riktig vedlikehold kan være av stor betydning for en eventuell reklamasjonssak. Alt ettermontert utstyr for å endre sykkelens egenskaper/ytelse (f.eks bokser for å fjerne hastighetssperre), vil medføre tap av muligheten til reklamasjon.

 

Vær oppmerksom på at intensiv eller kommersiell bruk som for eksempel daglig matlevering (f.eks. gjennom Foodora, Wolt, etc.) vil påvirke og redusere din reklamasjonsrett. Syklene er designet for normal privat bruk, og intensiv bruk vil akselerere slitasje og potensielt forårsake feil/skader som ikke dekkes av Forbrukerkjøpsloven. Bruk utover normal, forventet bruk, vil kunne føre til feil/skader som ikke dekkes av reklamasjonsretten. Vi fraråder kommersiell bruk av våre produkter.

.

 

Reklamasjonsforespørsler kan du sende til oss på hjelp@kajakk-fritid.no. Normal behandlingstid på reklamasjonssøknader er 1-4 arbeidsdager, men i høysesong er det noe lenger svartid. Så fort vi får tatt en titt på saken din vil vi kontakte deg med mer informasjon om hva som skjer videre.

 

*Gjelder kun for varer merket med "Momas rammegaranti"

Angrerett

Du har 14 dagers angrerett fra datoen du mottar pakken. Dersom du går fra denne avtalen, skal vi tilbakebetale alle betalinger vi har mottatt fra deg, herunder leveringskostnadene (med unntak av tilleggskostnader som følge av at du har valgt en annen type levering enn den billigste standardleveringen vi tilbyr), uten unødig opphold fra den dagen vi mottar returen din. Angreretten kan kun benyttes på varer bestilt over nett, ikke i butikk.

Vi foretar tilbakebetalingen med samme betalingsmiddel som du benyttet ved den opprinnelige transaksjonen.

Du vil ikke bli pålagt noe gebyr for tilbakebetalingen.

Vi kan holde tilbake betalingen til vi har fått varene tilbake, eller til du har lagt frem dokumentasjon på at varene er sendt tilbake, eller til det av disse tidspunktene som intreffer først.

Du må returnere varene eller levere de tilbake til oss, uten unødig opphold og i alle tilfeller senest 14 dager etter den dag du har underrettet oss om at du vil gå fra avtalen. Fristen er overholdt dersom du sender tilbake varene før fristen på 14 dager er utløpt.

Du må bære de direkte kostnadene ved å returnere varene.

Du er ansvarlig for en eventuell reduksjon i varenes verdi som skyldes en annen håndtering av varene enn den som er nødvendig for å fastslå deres art, egenskaper og funksjon. Du kan åpne emballasjen og undersøke varen når du har mottatt den. Men dersom undersøkelsene dine er for omfattende eller varen blir skadet i prosessen vil du kun få tilbakebetalt deler av beløpet du har gitt. F.eks vil påløpte kilometer på en el-sykkel føre til en reduksjon i tilbakebetalingen.

60 dagers returrett

Vi tilbyr 60 dagers returrett ved kjøp i butikk og på nett. Du kan bytte eller returnere varen i butikk eller ved å returnere til nettbutikken. Dette må ikke forveksles med ordinær angrerett, men er en bytterett. Angrerett er lovpålagt, mens denne ordningen velger vi selv ønsker å tilby kundene våre. I noen tilfeller er ikke 14 dager nok for å gjøre et valg, for eksempel ved kjøp av julegave og lignende. 60 dagers returrett gir kunden bedre tid til å bestemme seg for om han eller hun ønsker å beholde produktet. Hvis en vare byttes fornyes ordningen og kunden får 60 nye dager med returrett.  

Generelle kriterier:

  • Gjelder kun privatkunder. 

  • Varen og emballasjen kan ikke være brutt, slik at selger kan selge varen på nytt uten forringelse av verdi.

  • Kunden må henvise til ordrebekreftelse eller kvittering. 

  • 60 dager telles fra dagen ordren blir mottatt

  • Kunden velger selv metode for retur og bærer selv kostnad og risiko for retur.

  • Returrett gir kundene mulighet til å bytte i andre varer, ikke pengene tilbake. 

Retur / bytte i butikk

Ta med ordrebekreftelse/kvittering og varen du ønsker å returner / bytte. I butikken kan du bytte til hvilken som helst vare. Hvis varen koster mer betaler du mellomlegget, og hvis den koster mindre får du tilgodelapp.

Retur / bytte i nettbutikk

Returner varen som skal returneres / byttes sammen med en lapp hvor det henvises til ordrenummer og at du ønsker å returnere produktet. Hvis du ønsker å bytte til ett annet produkt, legger du inn en bestilling på ønsket produkt (som en vanlig bestilling).

Vi sender ny vare med en gang bestillingen er registrert og tilbakebetaler den gamle ordren ved behandling av returen. Full tilbakebetaling forutsetter at totalsummen på ny bestilling overstiger summen på din gamle bestilling. Det gis ikke høyere refusjon på samme order enn totalsum på ny order. Transaksjonen gjennomføres ila 10 dager fra returen er behandlet. Du mottar ikke bekreftelse på at vi har mottatt pakken, men blir informert når ordren blir tilbakebetalt / kansellert.