Kjøpsbetingelser

Kjøpsvilkår

Generelt

 

Våre kjøpsbetingelser er kun tilgjengelige på norsk.

For å kunne handle hos oss må du være fylt 18 år. Du har også mulighet til å la dine foresatte eller en annen myndig person foreta bestillingen for deg.

 

Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist. I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. 

 

En garanti er noe produsenten eller selgeren kan velge å gi deg. Garantien er ment for å gi deg noe mer enn det du allerede har krav på etter loven - enten i tid eller omfang. For eksempel kan en selger velge å gi deg rett til å klage på varen selv om det er du selv som har forårsaket feilen.

 

Levering

 

Per i dag leverer vi kun varer til Norge. NB! Vi sender ikke pakker til Svalbard.

 

Alle pakker blir sendt med Posten/Bring.

 

Hvis du ønsker å ta med varer ut av landet må du fylle ut et utførselsskjema og sende dette til oss via e-post eller som brev. Skjemaet må være korrekt utfylt og stemplet av tolldirektoratet.

 

Uavhentet pakke

 

Når du bestiller en vare hos, og velger å få denne tilsendt, sender vi bestillingen til ditt nærmeste hentested (Postkontor / Post-i-Butikk), evt. terminal dersom det velges. Når vi har sendt pakken, har du som kunde selv ansvar for å hente ut pakken innen hentefristen. Dersom du ikke gjøre det, vil pakken returneres av transportøren til oss. I dette tilfellet vil vi belaste deg med et gebyr for å dekke våre kostnader knyttet til frakt tur/retur, emballasje og behandling. Du har da ikke oppfylt kravene som stilles til deg i henhold til Angrerettloven §11 og §13, og mister retten til å gå fra avtalen. Dersom du har betalt via Klarna eller Vipps vil vi refundere kjøpesummen minus gebyret. Dersom du har fått tilsendt faktura, vil vi kreditere kjøpesummen minus gebyret.

 

Gebyrsatsene er pr. januar 2023 følgende:
El-sykkel - kr 600,-
Kajakk - kr 1200,-
Andre - kr 300,-

 

Husk at uavhentet pakke ikke regnes som bruk av angreretten.

 

Bestillingsprosess

 

Din ordre er bindende når ordren er registrert i vårt system. Ønsker du å annullere ordren må du ringe oss umiddelbart etter bestilling. Vi kan ikke garantere at avbestillinger gjort via e-post blir registrert tidsnok, ettersom vi jobber hardt med å sendt ut bestillingene så raskt som mulig. Hvis ordren blir sendt kan du benytte deg av angreretten. Returfrakt må dekkes av kunde.

 

Du vil motta to e-poster med oversikt over din ordre. Den første er en bekreftelse på din bestilling. Når vi har registrert din ordre manuelt vil vi godkjenne den og sende deg en ny ordrebekreftelse på e-post. Det er viktig at du leser gjennom bekreftelsen slik at du ser at den er i overensstemmelse med din bestilling. Hvis det er noe galt med din ordre vil vi ta kontakt med deg på telefon eller e-post. Eksempler på dette kan være varer som er utgått, utsolgt eller betydelig forsinket inn på lager.

 

Opplysninger i nettbutikk

 

Vi gjør vårt ytterste for å vise korrekt informasjon angående våre salgsvarer i nettbutikken. Vi må i midlertid ta forbehold om at bilde-/ skrive-/ trykkfeil kan forekomme. Slike feil kan føre til at vi ikke kan levere i henhold til feilinformasjon i nettbutikk eller markedsføring. Ellers forbeholder vi oss retten til å kansellere din ordre eller deler av den dersom varen du ønsker er utsolgt. Ved slike situasjoner vil du få melding om dette på e-post.

 

Priser

 

Våre priser er inkludert merverdiavgift. Totalprisen inkludert frakt kan du se når du går til kassen, der kan du også se prisen med forskjellige leveringsmetoder. Våre kampanjepriser og rabatter tar utgangspunkt i veiledende priser.

Vi garanterer samme pris i butikk som i nettbutikken!

 

Betaling

 

Hos oss kan du velge å betale med Visa, Mastercard, Vipps eller Klarna faktura/ finansiering. Bruker du kredittkort eller debetkort ved betaling, blir beløpet trukket når orderen blir opprettet i Klarna.

For delleveranser blir du kun belastet for leverte varer. 
Bestiller du kurs vil du bli belastet i det du melder deg på kurset. Betalingen er bindene påmelding og det refunderes ikke penger ved sykdom, forfall etc. 

 

Levering

 

Når vi har godkjent din ordre sender vi ut en ordrebekreftelse på e-post hvor antatt leveringsdato er oppgitt. Har vi alle varer på lager sendes bestillingen så fort som mulig fra vårt lager i Drammen og leveringstiden med Postens servicepakke er på 1-5 arbeidsdager avhengig av hvor du bor i landet. I høysesong kan leveringstiden være noe lengre. Varer som står som "på lager" befinner seg på vårt eget fysiske lager i Drammen. Vi må imidlertid ta forbehold om feil i lagerstatus.

 

Retur

 

Du må selv dekke returkostnadene for produkter du kjøper hos oss ved bruk av angrerett og bytte.

Fyll ut skjemaet du finner under. Dette skal så sendes til hjelp@kajakk-fritid.no med emnefelt "Retur ordrenr xxxxxx" hvor xxxxxx erstattes med ditt ordrenummer. Skjemaet skrives også ut og legges ved varen i sendingen.

 

Varer skal ikke sendes i retur til oss før dette er avtalt med kundeservice.

 

 Retur- og angrerettsskjema

 

Vi har 60 dagers retturrett for produkter kjøpt fysisk i butikk. For å benytte denne må produktet du returnerer være ubrukt i original emballasje med merkelapper på produktet. Det må fremvises kvittering ved retur. Les mer lenger ned i disse villkårene.

 

Angrerett

 

Du har 14 dagers angrerett fra datoen du mottar pakken. Dersom du går fra denne avtalen, skal vi tilbakebetale alle betalinger vi har mottatt fra deg, herunder leveringskostnadene (med unntak av tilleggskostnader som følge av at du har valgt en annen type levering enn den billigste standardleveringen vi tilbyr), uten unødig opphold fra den dagen vi mottar returen din. Angreretten kan kun benyttes på varer bestilt over nett, ikke i butikk.

 

Vi foretar tilbakebetalingen med samme betalingsmiddel som du benyttet ved den opprinnelige transaksjonen.

 

Du vil ikke bli pålagt noe gebyr for tilbakebetalingen.

 

Vi kan holde tilbake betalingen til vi har fått varene tilbake, eller til du har lagt frem dokumentasjon på at varene er sendt tilbake, eller til det av disse tidspunktene som intreffer først.

 

Du må returnere varene eller levere de tilbake til oss, uten unødig opphold og i alle tilfeller senest 14 dager etter den dag du har underrettet oss om at du vil gå fra avtalen. Fristen er overholdt dersom du sender tilbake varene før fristen på 14 dager er utløpt.

 

Du må bære de direkte kostnadene ved å returnere varene.

 

Du er ansvarlig for en eventuell reduksjon i varenes verdi som skyldes en annen håndtering av varene enn den som er nødvendig for å fastslå deres art, egenskaper og funksjon. Du kan åpne emballasjen og undersøke varen når du har mottatt den. Men dersom undersøkelsene dine er for omfattende eller varen blir skadet i prosessen vil du kun få tilbakebetalt deler av beløpet du har gitt. F.eks vil påløpte kilometer på en el-sykkel føre til en reduksjon i tilbakebetalingen.

 

 

Salgspant

 

Vi tar salgspant i utleverte varer inntil kjøpsummen inkludert eventuelle påløpte renter og gebyrer er betalt i sin helhet.

60 dagers returrett

 

Vi tilbyr 60 dagers returrett ved kjøp i butikk og på nett. Du kan bytte eller returnere varen i butikk eller ved å returnere til nettbutikken. Dette må ikke forveksles med ordinær angrerett, men er en bytterett. Angrerett er lovpålagt, mens denne ordningen velger vi selv ønsker å tilby kundene våre. I noen tilfeller er ikke 14 dager nok for å gjøre et valg, for eksempel ved kjøp av julegave og lignende. 60 dagers returrett gir kunden bedre tid til å bestemme seg for om han eller hun ønsker å beholde produktet. Hvis en vare byttes fornyes ordningen og kunden får 60 nye dager med returrett.  

 

Generelle kriterier:

  • Gjelder kun privatkunder. 

  • Varen og emballasjen kan ikke være brutt, slik at selger kan selge varen på nytt uten forringelse av verdi.

  • Kunden må henvise til ordrebekreftelse eller kvittering. 

  • 60 dager telles fra dagen ordren blir mottatt

  • Kunden velger selv metode for retur og bærer selv kostnad og risiko for retur.

  • Returrett gir kundene mulighet til å bytte i andre varer, ikke pengene tilbake. 

Retur / bytte i butikk

Ta med ordrebekreftelse/kvittering og varen du ønsker å returner / bytte. I butikken kan du bytte til hvilken som helst vare. Hvis varen koster mer betaler du mellomlegget, og hvis den koster mindre får du tilgodelapp.

 

Retur / bytte i nettbutikk

Returner varen som skal returneres / byttes sammen med en lapp hvor det henvises til ordrenummer og at du ønsker å returnere produktet. Hvis du ønsker å bytte til ett annet produkt, legger du inn en bestilling på ønsket produkt (som en vanlig bestilling).

Vi sender ny vare med en gang bestillingen er registrert og tilbakebetaler den gamle ordren ved behandling av returen. Full tilbakebetaling forutsetter at totalsummen på ny bestilling overstiger summen på din gamle bestilling. Det gis ikke høyere refusjon på samme order enn totalsum på ny order. Transaksjonen gjennomføres ila 10 dager fra returen er behandlet. Du mottar ikke bekreftelse på at vi har mottatt pakken, men blir informert når ordren blir tilbakebetalt / kansellert.

 

Prismatch

Finner du en vare i vårt sortiment til lavere ordinærpris hos en av våre konkurrenter, vil vi matche dette på kjøpstidspunktet. Alt du trenger å gjøre er å dokumentere at du har funnet et identisk produkt til en rimeligere penge som er på lager i  en annen butikk, før du kjøper produktet hos oss.

 

Unntak:

Prismatch gjelder for våre konkurrenters ordinære priser. Prismatch gjelder derfor ikke når våre konkurrenter har salg eller rabatter, slik som ved:

  • Black Week/Green Weekend, romjulssalg, nyttårs- og januarsalg

  • Geografiske avgrensete pristilbud

  • Pristilbud knyttet til én butikk

  • Partikjøp

  • Tilbud merket med «begrenset antall»

  • Kundetilbud/kundedager eller medlemstilbud

  • Åpningstilbud

  • Lokale handelsdager

  • Lokal lagertømming

Produktet som "prismatches" må finnes på lager hos konkurrenten i Norge. For å få prismatch på produktet ditt, må du kontakte kundeservice i kjøpsøyeblikket, enten på telefon, mail eller via chat og dokumentere konkurrentens pris. Kundeservice vil deretter legge det rabatterte produktet i handlekurven din, og du må selv fullføre kjøpet på vanlig måte. Vi gir ikke prismatch dersom kjøpet er fullført.

 

Konfliktløsning

 

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Du kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke oppnåd etter mekling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget. 13 Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig fire uker etter forkynning. Før vedtaket er rettskraftig, kan partene, ved innsendelse av stevning til Forbrukertvistutvalget, bringe vedtaket inn for tingretten. Se lov av 28. april 1978 nr. 18 om behandling av forbrukertvister. 

 

Klarna

Se Klarna sine kjøpsbetingelser her, og deres personvernserklæring her.